Ars Sacra Fesztivál volt Pápán

Kutasiné Molnár Boglárka - Halászné Kapcsándi Szilvia, 2015-09-24 14:15:26

Több mint 800 érdeklődő vett részt az Ars Sacra Fesztivál keretében, a Pápai Református Gyűjtemények által szervezett hétvégi programokon. A tovább mögött az egyik résztvevő gyülekezeti csoport és az egyik szervező beszámolóját olvashatják.

Nem volt ismeretlen számomra az Ars Sacra Fesztivál, amelynek évek óta Budapesten kívül vidéken is elérhető programjai vannak, s amely hozzájárul ahhoz, hogy ráeszméljünk szakrális kultúránk kincseire. Ez a rácsodálkozás és felismerés elsősorban nem elménknek, hanem bensőnknek tesz jót, ezért hirdettük gyülekezeteink őszi programját úgy, mint „egy napos buszos kirándulás és egész napos lelki feltöltődés”.

Néhány éve a REND-en már sokan voltak közülünk Pápán, de ez teljesen más alkalom volt.

Szeptember 19-én hajnalban felkerekedtünk Kaposmérő, Hetes és Mezőcsokonya gyülekezeteiből egy Scaniaval, hogy haza menjünk Pápára. Én valóban hazalátogattam, hiszen ez a szülővárosom. Ismertem a helyszíneket, a zegzugokat, az embereket. Egy szikrányi kétely sem volt bennem afelől, hogy mindaz, ami ott vár ránk, színvonalas lesz, hiszen a Pápai Református Gyűjtemények volt a szervező házigazda, akiknek vendégszeretete, keresztyén lelkülete és szakmaisága soha nem hiányzott egyetlen program megvalósításakor.

Örültem, hogy mindazt, amit tudok, néhány személyes emlékkel megfűszerezve, már Somogyot elhagyva megoszthatom a gyülekezeti tagokkal a vidék bemutatásakor: Festetics kocsiút, tanúhegyek, Sobri betyár és az edericsi nádasmező, tapolcai Szeghalmi-féle templom, halápi hegy elbányászása, Devecser új városrésze, Somló, noszlopi forrás és református templom különleges csúcsdísze... Amíg meséltem, meg is érkeztünk Pápára. Borús, eső-láblógató szürke égbolt köszöntött minket, s hamarosan igazzá lett a régi mondás valamennyi tagja: Pápán vagy esik, vagy fúj, vagy harangoznak.

Remek volt a reggeli zenés áhítat a Pápai Református Ifjúsági Zenekar által vezetett énekekkel. A stílus nem megszokott a mi templomainkban, és javarészt az énekeket sem ismerte mindenki, de a kivetítő és a szólóénekesek segítségével be tudtunk kapcsolódni a dicsőítésbe.

Mindnyájan vártuk a délelőtti templomkörutat, ami akár több naposra is nyúlhatna, de Mezei Zsolt főkönyvtáros lényegre törő és frappáns bemutatásával közel három óra alatt a belvárosi templomokat végiglátogattuk. Gyermekként ugyanazok a dolgok ragadtak meg, mint most: református templomunk szószékének faragásai és a boltozat csillag formájú mennyezeti lámpája, a pálosok dús, mégsem hivalkodó faragásai, a nagytemplom márványutánzatai, a kápolna szegeket tartó angyala, a ferences templom gyóntató szobája, a zsinagóga borzalmas állapota és kifosztott tóraszekrénye, valamint az evangélikus templom neogótikus keskeny csúcsíves ablakai, ahol elegendő világosság jön be.

„Boszorkánykonyhán” elfogyasztott ebédünk után a Ricsi Cukrászda édességei közül kedvünkre válogattunk, majd a kalóriákat toronymászással próbáltuk elégetni. A református templom bal oldali tornyába sokan felmásztak, és 50 méteres magasságból eső ellenére is jó kilátás nyílt. Ezután a református gyűjteményekben folytattuk napunkat. Kisebb csoportokban forgószínpad szerűen megtekintettük az egyházművészeti kiállítást, a gimnázium jeles tanulóiról szóló kiállítást illetve az egyiptomi koporsót és múmiát. Lendületes és érdekességekre is kitérő tárlatvezetést követően egy kreatív program következett a könyvtár olvasótermében: jelképfestés. Kétféle dolog közül lehetett egyénileg választani. A legtöbben Krisztus szimbólumot (zászlós Bárány, pelikán, csillag) ábrázoló agyag medált festettek és antikoltak, de volt, aki úrasztali terítő motívumát festette színesre, hogy otthon kifüggeszthesse. Aki fürgén festett, annak még arra is jutott ideje, hogy fakultatív programként a Kékfestő Múzeumot is meglátogassa.

Tudtuk, hogy három és fél órát kell még hazáig utaznunk, de részt vettünk az esti istentiszteleten és koncerten, hogy a korona is felkerüljön napunkra. Néhány hete énekelt Kaposmérőben Mészáros János Elek, ezért tudtuk, nem időt veszítünk, hanem lelki örömöt nyerünk.

Köszönöm Halászné Kapcsándi Szilvia könyvtáros-múzeumpedagógusnak, hogy az egyházkerületi nyári hittanos tábor jelképfestő programja után szeretettel invitált erre a nagyszerű rendezvényre, ötletet adva egy remek őszi kiránduláshoz. Ezúton pedig én is invitálom a többi dunántúli lelkipásztort, hogy a jövő évi rendezvényre látogassanak el gyülekezeteikkel együtt egy kirándulás keretében!

Kutasiné Molnár Boglárka, lelkipásztor

Több mint 800-an az Ars Sacra Fesztivál pápai rendezvényén

Óriási érdeklődés kísérte az Ars Sacra Fesztivál pápai programjait, melyeket a Pápai Református Gyűjtemények és a helyi református egyházközség közösen szervezett az elmúlt hétvégén.

Már a délelőtti zenés áhítatra szép számmal érkeztek érdeklődők, amelyen Köntös László gyűjteményi igazgató hirdette az igét és a pápai gyülekezet ifjúsági zenekara szolgált.

Ezt követően a gyülekezet nagy várakozással telve indult el a „templomséta-körút”-ra, melyet Mezei Zsolt könyvtárvezető-helytörténész kollégánk vezetett. A rendhagyó séta a belvárosi műemlék templomok szent tereinek szépségét, művészeti irányzatainak sokszínűségét, történelmi múltját helyezte fókuszba. A körúton közel 150 látogató tartott velünk és csodálhatta meg a keresztyén kultúrában gyökerező művészi alkotásokat, építészeti remekműveket.

Ugyancsak sokakat vonzott a Gyűjtemények egyházművészeti kiállítása, illetve a témához kapcsolódó kézműves foglalkozás, ahol mindenki egy-egy emléket, bibliai jelképes plakettet vagy egyházművészeti motívumot készíthetett magának.

A nap megkoronázása és egyben méltó zárása volt Steinbach József dunántúli püspök lélekemelő igehirdetése, majd Mészáros János Elek református presbiter csodálatos énekhangját hallgathattuk.

Vele együtt énekelve közösségben élhettük át a szakralitás erejét, ma is aktuális üzenetét. Hatalmas öröm számunkra, hogy a nap folyamán szervezett rendezvényeink látogatottsága 839 fő volt, ami egyértelműen bizonyítja, hogy napjainkban, amikor az értékek válságának időszakát éljük, egyre fokozódó igény mutatkozik a lelket tápláló és építő, minőségi kulturális rendezvények iránt.

Halászné Kapcsándi Szilvia
könyvtáros - múzeumpedagógus

Vélemények, hozzászólások

A hírhez még nem érkezett hozzászólás. Hozzászólok.