Csajági Református Egyházközség

Fontos hírek Református Iskolánk életéből

2024-05-06 /

 


CSAJÁGI REFORMÁTUS ISKOLÁNK JÖVŐJE


Csajági Református Általános Iskolánk élete tekintetében az oktatási rendszer országos átalakulása közben a következő pozitív körülményekkel számolhatunk.


Az első fontos körülmény, hogy az Állam átveszi az egyházi iskolák pedagógusaink bérét is, éppúgy, mint az államiakét és havonta közvetlenül folyósítja. Ez biztosítja a tanárok állását, státuszát és jövőjét iskolánkban.


A három szomszédos település - Küngös, Csajág és Balatonfőkajár - polgármesterei kijelentették, hogy a helyi köznevelési intézmény a református általános iskola a csajági református egyházközség általi fenntartása fontos része településeinek életének és maguk részéről is mindent lehetőt megtesznek ennek az intézménynek a fenntartása érdekében.


Településeink méreténél fogva, az állami iskolák mintájára, reménységünk szerint az intézmény egyéb fenntartási költségeit fedezendő, úgymint rezsiköltségek és egyéb kiadások, az Állam kiegészítő támogatást ad épületeink fenntartására és ennek mértékéről megfelelő időben tájékoztat bennünket.


Csajág önkormányzata, tudomásunk szerint a továbbiakban is kiemelt támogatónk lesz, amelyet az eddigi támogatásokért való köszönetmondással, hálás szívvel elfogad az iskolafenntartó Csajági Református Egyházközség. Ennek a jó kapcsolatnak egyik jele, hogy polgármesterünk, Verebélyi Zoltán tanár úr ismét tanít iskolánkban.


Örvendetesnek tartjuk, hogy a református egyházi iskola támogatói között tudjuk a helyi római katolikus közösségeket és és lelki vezetőjüket, aki szintén megerősített abban bennünket, hogy a jövőben is, ökumenikus szellemben támogatja iskolánkat.


Örömmel vettük hírét, hogy élénk érdeklődés mutatkozik iskolánk élete iránt Csajág és a környék lakossága irányából. Ennek is következménye, hogy az első osztályokba beíratkozóknak létszáma örvendetesnek mondható. Jőjjenek csak és erre bíztassanak másokat is.


Köszönjük összes együttérzését és lelkes támogatását a Szülői szervezeteknek, az Igazgatótanácsnak, a Tanári karnak, a diákönkormányzatnak, Egyháztagjainknak mindkét felekezetből, az Önkormányzatnak és vezetőiknek és minden itt külön ki nem emelt személynek és szervezetnek!


tisztelettel és szeretettel: Dusicza Ferenc református lelkész, fenntartói képviselő


KÉRJÜK KÍSÉRJE FIGYELEMMEL EGYHÁZUNK ÉLETÉT HONLAPUNKON IS !


http://www.refdunantul.hu/lap/csajag/cikk/mutat/iskolaink-eletebol/


---------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------

 


...


 


BÍZTATÓ ADATOK REFORMÁTUS ISKOLÁNK JÖVŐJÉVEL KAPCSOLATBAN


 


Református Iskolánk mindkét telephelyének élete tekintetében a csökkenő gyermeklétszám ellenére pozitív körülményekkel is számolhatunk.


Az első, hogy az Állam átveszi az egyházi iskolák pedagógusainak bérét, éppúgy, mint az államiakét és havonta közvetlenül folyósítja. Ez biztosítja a tanárok állását, státuszát és jövőjét iskolánkban.


Másodszor. A Balatonfőkajáron csökkenő tendenciákat mutató létszámadatok javítása érdekében Forró Zsolt polgármester úr élére állt annak az akciónak, amelyet iskolánk teljes mértékben támogat, hogy felélénkítse a szomszédos településekről a szülők és gyermekek érdeklődését különösen is balatonfőkajári telephelyünkbe való beiskolázásra. Ebben a tevékenyéségben az egyházi iskola Polgármester urat örömmel támogatja.


Harmadszor. A három település - Küngös, Csajág és Balatonfőkajár - polgármesterei kijelentették, hogy a helyi köznevelési intézmény a református általános iskola a csajági református egyházközség általi fenntartása fontos része településeinek életének és maguk részéről is mindent lehetőt megtesznek ennek az intézménynek a fenntartása érdekében.


Negyedszer. Településeink méreténél fogva, az állami iskolák mintájára, reménységünk szerint az intézmény egyéb fenntartási költségeit fedezendő, úgymint rezsiköltségek és egyéb kiadások, az Állam kiegészítő támogatást ad épületeink fenntartására és ennek mértékéről megfelelő időben tájékoztat bennünket.


Ötödször. Balatonfőkajár önkormányzata a továbbiakban is kiemelt támogatónk lesz, amelyet az eddigi támogatásokért való köszönetmondással, hálás szívvel elfogad a fenntartó Református Egyházközség.


Hatodszor. Örvendetesnek tartjuk, hogy a református egyházi iskola támogatói között tudjuk a helyi római katolikus közösségeket és és lelki vezetőjüket, aki szintén megerősített abban bennünket, hogy a jövőben is, ökumenikus szellemben támogatja iskolánkat.


Hetedszer. Örömmel vettük hírét, hogy élénk érdeklődés mutatkozik iskolánk élete iránt a környék lakossága irányából. Ennek is következménye, hogy az első osztályokba beíratkozóknak létszáma örvendetesnek mondható. Jőjjenek csak és erre bíztassanak másokat is.


Nyolcadszor. Köszönjük összes együttérzését és lelkes támogatását a Szülői szervezeteknek, az Igazgatótanácsnak, a Tanári karnak, a diákönkormányzatnak, Egyháztagjainknak mindkét felekezetből, az önkormányzatoknak és vezetőiknek és minden itt külön ki nem emelt személynek és szervezetnek!


tisztelettel és szeretettel: Dusicza Ferenc református lelkész, fenntartói képviselő


 


________________________________________________________________________


 


 


 


 


Iskolánk tanári kara beszélgetésre hívta 2013. feb. 4-én a Fenntartó Református Egyházközség képviselőit.


Az összejövetelen kérdéssort nyújtottak át a fenntartó képviselőjének az iskola jövőjével kapcsolatosan.


A fenntartó képviselője pontról pontra adott választ azokra a kérdésekre, amelyek a jelen átalakuló iskolafinanszírozásával és a demográfiai irányok áttekintésével kapcsolatosak. A fenntartó képviselője tájékoztatta az egybegyűlteket arról, hogy a Balatonfőkajári Önkormányzat, iskolánk rendszeres támogatója, annyira szívén viseli ottani iskolai telephelyünk sorsát, hogy a csökkenő gyermeklétszámot a környékről bejárók szménak emelésével is kívánja emelni. Ebben a munkában kéri az iskola együttműködését. A fenntartó képviselője kérte a tanári kart, hogy ebben a fontos küldetésében adjanak meg minden támogatást Balatonfőkajár önkormányzatának és polgármesterének.


Egyben felhívta a jelenlévők figyelmét, hogy a fenntartó egyházközség az iskola jövőjét úgy látja biztosítottnak, hogy mindkét telephely működése biztosítva legyen és semmi ne zavarja meg az idei beíratkozásokat, hanem inkább erősítse meg a szülőket abban, hogy jó iskolát választanak, ha a Csajági Ref. Ált. Iskola balatonfőkajári, avagy csajági telephelyeit választják.


Mindazoknak a változásoknak, amelyek az országos tanügyi reformmal kapcsolatosan egyházi iskolánkra vonatkoznak és fognak vonatkozni a jövőben, reménységünk szerint, erősíteni fogják a helyi összefogást településeink között, amint azt Küngös - Csajág - Balatonfőkajár szerződéssel is megerősített.


Kívánatosnak tartaná a fenntartó, hogy az önkormányzatok hangot adnának azon állásfoglalásuknak, hogy az említett településeken megvalósuló köznevelést a Csajági Ref. Általános Iskola működésében látják a legjobb megoldásnak.


Fenntartó képviselője hangsúlyozta, hogy messzemenően elégedett a tantestület és vezetése munkájával, egyben vázolta, hogy a közelmúltban megtörtént törvényességi vizsgálaton a fenntartó egyházközség kiállta a próbát és a kiadott jegyzőlönyv szerint a törvényes működésnek nincs akadálya. Az iskola további működése érdekében a pedagógiai programban meghatározott szakmai munka elvégzését az intézményvezető által készített intézményi beszámoló elfogadásával ellenőrzi a fenntartó, amelyet a presbitérium határozattal fogad el.


A tantestület és az intézményvezető amellett tett hitet számos felszólalásban, hogy szenvedélyesen szeretik iskolájukat, munkájukat, amelyet ezentúl is végezni kívánnak a közösség javára.


Fenntartó kéviselője nagyra értékelte a tantestület és az intézményvezető eddigi szolgálatát és kinyilvánította, hogy az intézmény jövőjét is a jelen intézményi vezetés kezében látja a legjobb helyen, egyben hangsúlyozta, hogy a jövőben erősíteni kell az intézmény belső kommunikációját, ennek érdekében kérte a tantestületet, hogy bátran használják a technika adta eszközöket is pl. a belső levelező rendszert, amelynek folyamatos frissítése a honlapok mellett igen fontos.


A gyűlést követő napon az Intézményvezető és Helyettese, valamint a fenntartó képviselője összefoglalta a gyűlés tanulságait és a tennivalókat. Legfontosabb feladat a program szerinti napi működés mellett a felkészülés a jövő kihívásaira. Mindezt pedig jó békességben és hívő optimizmussal végzi továbbra is az Intézmény és a Fenntartó Egyházközség. Soli Deo Gloria! Egyedül Istené a dicsőség!


--------------------------------------------------------------------------------------


CSAJÁGI REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA


Intézményünk sajátossága, hogy két telephellyel rendelkezik: Csajágon és Balatonfőkajáron. Fenntartónk pedig a Csajági Református Egyházközség.


A 2013-as esztendő a nagy változások esztendeje, ami iskolánk fentartásának külső körülményeit illeti. Megváltozik nemcsak a közoktatás szerkezete, hanem az önkormányzatok helyi lehetőségei is. Ehhez járul még, hogy a több gyermek ballag el a 8-ik osztályokból, mint amennyi beíratkozik első osztályokba. Ezekből a körülményi változásokból az következik, hogy egyre nehezebb lesz anyagilag fenntartani intézményünket.


Önkormányzataink - Küngös, Csajág és Balatonfőkajár - összefogtak és tevékenységük nagy részét közösen végzik. Elmondásuk szerint: kiemelten fontosnak tartják az iskola telephelyeinek megtartását, hogy településeinken legyen közoktatás, ne kelljen a gyermekeknek továbbra sem ingázni valamelyik távolabbi településre már általános iskolás korukban.


Amint eddig is, a jövőben is nagyon sok gyermek érkezik iskolánkba nemcsak helyből, hanem a környékből is. A Balatonfőkajári Önkormányzat, amely eddig is intézményünk rendszeres támogatója volt és az is marad, célul tűzte ki, hogy segít ide vonzani a környék településeiről azokat a gyermekeket, akiknek helyben megszűnik lehetőségük az általános iskolás oktatásra, vagy egyéb okokból Iskolánkat választják.


Kiemelten kezeljük a Református Nevelőszülői hálózat településeinken való kiépülését, hiszen a nevelőszülőkhöz érkező gyermekek is a mi iskolánk valamelyik telephelyére fognak járni.


Mindent megteszünk, hogy megtartsuk iskolánkat mindkét településen. Kérjük és elvárjuk, hogy minden segítő szándékú javaslat eljusson hozzánk a helybe szülőktől és családoktól, hogy egyesítjük lehetőségeinket.


Minden javaslatot és hozzájárulást szívesen fogadunk akár személyesen az iskolákban, akár levélben, vagy emailben: csajagireformatusok@gmail.com


-------------------------------------------------------------------------

 


Értékelés a Csajági Református Általános Iskolában


2012-2013-as tanév első félév


Hitoktatók: Kohn Zsoltné és Dusicza Ferenc


 


Általános tapasztalatok:


 


A református hitoktatás jól beágyazódik az iskolai órarendbe. A gyerekek kicsit azért felszabadultabban, nagyobb játékos kedvvel vesznek részt a hittanórán. A félév során elsősorban bibliai történeteket tanultunk, olyan módon, hogy az sorban felolvasott történteket a tanulók órán jegyzetelték, majd meg is beszéltük. Nagy sikere volt a bibliai tárgyú videónak is. A megnézett filmeket az órán megbeszéltük, a történések jelentősebb motívumait, szereplőit jegyzeteltül. Házi feladatnak ezek átismétlése és rajzok elkészítése, befejezése volt feladva, amit kedvvel el is készítettek. Füzet most már mindenkinél van. Énekeskönyv szinte csak az iskolai, amelyek állapota elég leharcolt.


 


A templomi istentiszteletekenk való részvétel, a keretek által megengedett lehetőségekhez képest némileg javul. Már csak 50-60 év kéne és egészen rendbelévő lenne. A hétfői teljes létszámú reggeli templomi áhítatok után bizony egészen más egy vasárnapi istentisztelet képe. A kis füzet szisztéma bevált, a gyerekek szeretik és hozzák láttamozásra. Ez láttatja a lelkésszel az istentiszteletek ökumenikus jellegét. Nem vagyok mint a fenntartó képviselője örök elégedetlen, de ebben az évben tulajdonképpen semmi nem változott a tavalyi beosztáshoz képest. Az utolsó órák néhány szondázása eredményeképpen a gyerekek többsége 2-3 alkalommal jön templomba, felekezeti különbözőségektől függetlenül. Minden csoportban van olyan gyerkek, aki egyszer sem volt templomban, se nálunk, se a katolikusban. A fenntartó egyházközség azt kéri, hogy ezen a rendszeren frissítsünk, amelnnyiben lehetséges.


 


A gyerekek nem tudnak arra egyértelműen felelni, hogy mennyi is az elvárt mérték, én úgy érzékeltem, hogy havi egy, ami, ha jól számolok egy félévben négy, ami szerintem, nem mint eredmény, de mint elvárás, kevés.


 


Tudom, hogy a körülményeink nem ideálísak, többségben vannak a nem helyben lakó pedagógusok s sok gyermek is bejáró.


 


Talán lehetne hangsúlyozni a szülői szervezetben is, hogy egy egyházi fenntartású iskolában elvárás a templombajárás, nem pedig szükséges rossz. Az egyház sokat vállal és tesz az iskola fenntartásáért. Az egyetlen szervezeti célkitűzés, hogy kineveljük a jövő egyháztagjait úgy, hogy az általános iskolai évek alatt tanult reflexé fejlesszük a vasárnapról istentisztelettel ill. szentmisével való megemlékezést. Hogy megtanulja a gyermek a pozitív érzelmek, mint szeretet, könyörületesség, megbocsátás keresztyén gyökerezettségét és gyakorolhatóságát, fejleszthetőségét.


 


Nagyon fontos a személyes példa nyilvánossága. Egyháztag pedagógusok ne kezeljék magánügynek egyháztagságukat, hozzák szóba esetleg osztályfőnöki órán. Különösen a nagyobbaknál jó volna, ha ne csak a hitoktatótól hallják, hogy a bérmálás és konfrmáció megint csak elvárás szintjén van egy vallásos iskolában. Ezt egyébként a legnagyobb része a gyermekeknek csak itt az iskolában hallja, otthon soha, illetve pozítív életpéldák nélkül. A szülők egyre kevesebb százaléka tud visszaemlékezni saját konfirmációs, bérmálkozós élményére, de még házasságkötésére sem, mivel nem volt neki, pláne nem templomi szertartás.


Ha például egy tanítónéni minden évben csak egyszer elmesélné osztályának, hogy milyen szép volt az ő saját gyermeke, vagy rokonságában született gyermeknek a keresztelője, biztosan felkeltené az érdeklődését a gyermekeknek, Hátmég, ha elmondaná, hogy a kereszteletségen bármikor, könnyen lehet segíteni. Mielőtt még mondanák, én minden évben elmondom többször is, de nem álrtana a ha a „rendes tanártól” is hallanák.


 


Nagyon jó tapasztalatai vannak a hálistennek egyre gyakrabban megtartott hittani vetélkedőknek, ahol mi is vettünk már részt. Köszönöm a szervezőknek!


Belátható, hogy az iskolának sokkal nagyobb hatása van a gyermekekre, mint az egyháznak, hiszen az iskolában majdnem több időt tölt mint otthon, leszámítva a pihenési alvási időt.


 


Ami az iskola általános tárgyainak tanítását illeti, szerintem nagyon rendben van, azzal együtt, hogy lehetnének jobbak a jegyek, különösen néha aránytalan a bukások száma. Ami a magatartást illeti, a mi gyerekeink kedves kis nyuszik a pesti illetve városi általános iskolák népéhez képest. Talán ez a légkör az , ami megérne egy kis promóciót, hogy hozna esetleg jóérzésű szülők jóérzésű gyerekeit is a szomszédságból.


 


 


Új jelenség, hogy a három település összefogott végül is és pozitívan nyilatkozik a helyi oktatás fenntartása iránt, ahogy a fenntartó is, amint azt eddig is tették. Ebben a változásokkal teli időben, sajnos van egy nagyon negatív tendencia: a  demográfiai adatok csökkenő tendenciája. Több gyerek megy ki az intézményből, mint amennyi beiskolázható. Ez sajnos azonnali intézkedéseket sürget, mert az iskolai finanszírozási rendszer létszámalapú és az is lesz a jövőben is. Ami még csökken az a támogató önkormányzatok fizetési lehetősége. Aki tud fizetni, az sincs abban a helyzetben, hogy kipótolja önerőből a csökkenő normatív támogatást. Arra kérem a kedves pedagógusokat, hogy prioritásként kezeljék az ezt a jelenséget egyesúlyozandó kezdeményezéseket. A lélekszámcsökkenésben leginkább érintett kajári polgármester úr a közreműködésünket kéri, hogy vonzó megjelenésünket használjuk fel arra, hogy felkeltsük azoknak a szülőknek a figyelmét, akik akár járathatnák hozzánk is gyermeküket. Ezzel kapcsolatban egy olyan bizottságot kell létrehozni, amely áttekinti belső lehetőségeinket a propaganda különböző eszközeivel előkészíti a beiratkozást.


 


Nehéz időket él ma a közoktatás az átalakításokkal. Az egyházi fenntartású iskoláknak most újra alá kell vetniük magukat különböző hatósági ellenőrzéseknek, el kell készíteni az új szerkezetet feltételező és azt követő tantárgyfelosztást, ami nagyon sok munkát jelent a napi rutin mellett.


 


A Fenntartó egyházközség kicsinysége ellenére olyan testület, amely nemcsak paapíron gyakorolja bizonyos jogultságait és igyekszik eleget tenni sajátos irányító és ellenőrző feladatainak. Ennek része az is, hogy kifejti véleményét és dicsér, kritizál és dönt. Kérem a pedagógusokat, hogy segítsék, ahogyan eddig is tették, az egyházközséget munkájában, szolgálatában, érezzék magukénak, váljanak részeivé, tagjaivá, hiszen csak így tudjuk erősíteni egymást.


A 3-4 osztály


Nagyon helyes jólnevelt kis csapat, akiken tényleg látszik, hogy ők már a mi nevelésünk.


Az 5-6. osztály.


Kedves, vidám társaság, akikkel élmény minden hittanóra.


A 7-8-ik csoport


tagjai elég élénkek, néha csak a „kiállítás” használ, addig legalább nem zavarják a többség foglalkozását. Vannak közöttük egészen jó képességűek. Nagy kérdés, hogy mennyien fognak közülük konfirmálni, Lelkes Péter már tavaly ezt abszolválta. Kérnék egy kis támogatást osztályfőnöküktől is a ráhatásban a szülők felé is és a gyermekek felé is. Ahogy fentebb írtam ez egyszeri és szinte megismételhetetlen alkalom az ő életükben.