PAPÍRSÁS
Noha minden bizonnyal még hosszú évekig folytathatnánk a Bibliai személyekhez kapcsolódó sorozatunkat, és nem kizárt, hogy később még visszatérünk rá, de ahogyan Cicero mondta „a változatosság gyönyörködtet". Így most egy új témába fogunk bele és megpróbáljuk újhegyre szedni a Szentírás legtöbb növényét.
De ha már a Szentírásunkban előforduló növényekről van szó, akkor mindenekelőtt a gyékényfélék családjába tartozó papírsással (Cyperus papyrus) vagy ismertebb nevén papirusznáddal kell foglalkoznunk.
A papirusz vagy papírsás a Nílus völgyében él.
Ezt erősíti meg leírásával Mózes 2. könyve is (2 Mózes 2:1.3.5.) A Nílus-menti élőhelyből következik, hogy rendkívül vízigényes növényről beszélünk, amit az alacsony vízállás, vagy a szárazság képes teljesen kipusztítani. (Jób 8:11, Ézsaiás 19:6-7, 58:5) De nem csak a „gondozása", de a vele való többi munka is rendkívüli figyelmet és gyakorlottságot kívánt. Ugyanis a sás aratása sem volt egy veszélytelen munka, mert sakálok tanyáztak benne. Ezek az állatok az óvatlan munkásokat könnyen áldozatukká tették.
A víz fenekén, vastag vízszintes gyöktörzsekbő
l erednek a papírsás magasra nyúló virágtartó szárai, amelyek akár 5 méter magasra is megnőhetnek. A sötétzöld szárainak végén kis füzérkékben állnak az apró virágok. A képek alapján én talán ahhoz tudnám hasonlítani a virágait, mintha egy csokor árvalányhajat illesztenénk a nád szárának tetejére.
A sárgásbarna virágos szárát az egyiptomiak magukkal vitték a templomi szertartásokra, hogy isteneiket díszítsék vele. Később a bátor, hősies tetteket véghezvivő embereiket is ezzel kos
zorúzták meg.
Ámon szent növényeként a mindentudás, a tudomány és fejlődés nyugat-ázsiai jelképe lett. Az örök értékű bölcsességeket finom papirusztekercsekre írták, szemben a hétköznapi üzenetekkel, amelyeket inkább fatáblára vagy durva állatbőrökre. Ebből a szempontból is mérvadó, hogy a Biblia korabeli könyveit éppen erre az „anyagra" jegyezték le.
De a kultuszi használat mellett a papírsásból nagyon gyakran készítettek kosarakat, csónakot, sőt még cipőt is. Ehető gumójából még kávépótló is készült a mediterrán országokban. De felhasználták az egyszerűbb építkezéseknél, sőt fa hiányában tüzelőanyagnak is. Igazi értékét azonban a papiruszgyártás adta meg, ami a bibliai időkben az egész Nílus mentén jelentős virágzásnak indult.
Felmerül a kérdés, hogy ha a Nílus mentén használták, akkor hogyan vált elérhetővé ez a növény a Palesztin vidékeken?
Palesztinában a Hule- és a Genezáreti-t
ó között terült el az a 10 mérföld hosszú mocsár, amelynek a korabeli utazók leírása szerint áthatolhatatlan ingoványát nagyrészt papírsás borította. Az 1930-as években a Felső-Jordán partvidékén még végig sűrű bozótot képezett. 2000 körül már a Nílus vidéke küzd azzal a látszólag megoldhatatlan problémával, hogy az eredeti típusfaj teljesen kipusztul. Ma már csak helyi fajtái élnek kis védett csoportokban.
A könyveket a növény szárából készítették annak is szinte hártyányi felszeleteléséből. Ez meglehetősen aprólékos munkának tűnik, ugyanakkor a kiváló minőségű papiruszhártyákra könnyebben tudtak feljegyzéseket készíteni az emberek, mint például cserépre vagy fadarabokra.
Az így elkészült papiruszt, tekercsben tárolták, mert a hajtogatást ez az anyag nem nagyon tűri.
Innen ered a szokás, hogy magát a könyvet 'Biblos'- nak, vagy kicsinyítő szóval 'Biblion'- nak nevezik.
Büblosz városáról kapta a nevét, amely az a föníciai kikötő volt, ahol a papiruszt hajóra rakták és szállították az akkor ismert világ minden tájára. A város és a növényből készült „papír" együttes jelentése:
könyvtekercs.
A Biblia szavunk ebből a görög „biblion" szóból származik és könyveket, vagy esetleg könyvecskéket jelent.
A keresztények a Kr. u. 2. századtól kezdték ezt a nevet az Istentől származó, tehát kanonikus iratgyűjteményre, a Szentírás meglévő könyveire használni.
A korábban elmondottak fényében bizonyosan elmondhatjuk, hogy nem csak a keresztyének számára, de minden a kultúrát ismerő ember számára üzenet jellegű volt ez a „könyvecske" már anélkül is, hogy kinyitották volna. Hiszen tudták, hogy csak az élet forrásából ered, sőt annak közelében tud élővé válni. Benne van az egész világunk. Annak működése, értelme, az emberi élet lényege és éltetője. Sok munka van amíg minden szava a helyére kerül, de megéri vele „dolgozni" és „forgatni".
Hetyei Mónika, segédlelkész