Mezőföldi Református Egyházmegye

A hittan, mint kincskeresés, egy szülő szemével

2016-03-05 05:22:27 / Polgár Tibor

 

Március 1-én "kincskereső" lelkészértekezletre gyűltünk össze Székesfehérváron. Baráth Julianna, (lelkipásztor, vallástanár) a PRTA katechetikáért felelős tudományos munkatársának szemléletes és gondolatébresztő előadását hallgattuk meg.

 

 

Mivel hittanos gyerekeim vannak, ez az írás most levél is lehetne a tisztelt Szülők felé, azok felé, akik értik, hogy "kincskeresésre" (Mt 13, 44) várjuk a gyerekeket az iskolai hittan során. Azért, hogy megtalálják az iskolai hittan "szántóföldjében" az életre szóló kincset. Örülünk, hogy a gyerekek számára új világok tárulhatnak fel. Sokkal többet nyernek, nemcsak hasznos ismeretet szerezhetnek a mi hittanóráinkon! Hitünk és életünk megerősítése sok örömet szerez. Az erre való nevelés során valami olyan nagyszerűt tanulhatnak a gyerekek, amelyet sehol máshol nem tanulhatnak: örömhírt, elfogadást, felszabadulást, hitéletet. Olyan reményt, amely örökre megmarad! Ez a remény erősíti a hitet, a bizalmat is. De a szeretet nagy titkait is feltárja, mert "úgy szerette Isten ezt a világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta" (Ján 3, 16). Isten szeretetének, Krisztus kegyelmének a történetei megmutatják a sokféle "kincseket": a közösséget, a közös nyelv és hit kincseit. Hogy ha valaki hisz Ő benne, el ne vesszen!... A közös nyelv és élő csoport kialakítása se "vesszen el". Minden helyzetben hasznosítható lesz az igéből tanult hit a gyerekek számára. Világunk pedig egyre több áthidalhatatlan helyzetbe, "zökkenőbe" hozza az embereket, hogy "elvesztődjünk". Sokszor kérdezhetjük a nehéz helyzetekben: Miért aggódunk? Hol van a mi hitünk? Ezért vértezzük fel gyerekeinket a hittanos történetekkel és az életre szóló "hamuban sült pogácsával", hogy Isten ereje, segítsége, jelenléte, szeretete örökkévaló. Ha ezt megérzi a gyerek szíve, akkor a jézuskövető csatlakozás megtörténhet (a rendszerszemléletű szakzsargon szerint angolul joining). Megtalál és megsegít minden helyzetben. Ha fejlődünk gyerekeinkkel, velük együtt fejlődik a gyerekek szóKINCSE is. Amelyek a hitéletben tényleg kincsekre utalnak, csak ismerjük meg jelentésüket... Sok mindenre mondhattuk volna, hogy nem tudjuk mit jelent, de most már közösen jövünk rá és értjük meg. Pl. általánosan utalhatunk a lelki élet, a református identitás, a szabadulás, a megbocsátás, a gyógyulás, a meggazdagodás jelentéseire. A tankönyveink által leírt és feladatokkal is továbbgondolt, szemléltetett példák is igazolják a hittan által nyújtott szép és áldott lehetőségeket. Jézussal és Jézus által sikerülhet ez, amikor a világban ezek a fogalmak ismeretlenek (ott ismert a teljesítmény, pénz, gyorsaság, erő, stb.). Mi pedig az énekre, imára, hitre, közösségi élményre alapozunk. A közös programok segítenek elmélyíteni a közös élményeket. Az életkori sajátosságokra figyelve megújító szemléletmód kialakítását szolgálják az élményekben gazdag, tematikus vagy projekt-pedagógiai elemek. A modern megjelenés és a képi anyag a hit és közösség megélése során együtt hatnak. A katechézis egyházi színterei és támogató rendszerei (pl. a szülők, alkalmak és a hittantáborban segítő fiatalok is) ezt a célt szolgálják.

 

 

Jakab Sándor

lelkipásztor