Tatai Református Egyházmegye

Médiatörvényről protestáns szemmel

2011-01-23 14:38:57 / Nagy Attila

Nagyító alatt a magyar médiatörvény - Beszélgetés dr. Fabiny Tamás püspökkel

Január elején az életbe lépett magyar médiatörvényt - az országban, de különösen külföldön - sokan kritizálták. A tudósításokból azonban hiányzott eddig a médiatörvénybe és a legújabb kori magyar médiakultúrába való alapos betekintés. Az alábbi beszélgetésben dr. Fabiny Tamás püspök, aki Magyarországi Evangélikus Egyház médiamunkájáért felelős püspök, az új törvényt elemzi.

-  Az új magyarországi médiatörvénnyel kapcsolatosan nem feltétlenül világos a külföldiek számára, hogy mennyivel vannak előbbre azzal, hogy megalkották ezt a törvényt. Tudnál-e erre a kérdésre fényt deríteni?

- A médiatörvény és a körülötte folyó vita jól mutatja Magyarország mai helyzetét. A rendszerváltásig nem beszélhettünk sajtószabadságról, hiszen a médiát a kommunista párt ellenőrizte. Akkor egyebek mellett a sajtószabadságért tüntettünk.  Sosem fogom elfelejteni azt a csodálatos élményt, amikor 1989. március 15-én egy ismert magyar színész, Cserhalmi György az akkori ellenzék nevében jelképesen lefoglalta a Magyar Televíziót. A rendszerváltás utáni években annyi vita folyt azonban a média körül, hogy nem született konszenzusos médiatörvény, hanem a gyakorlatban egyfajta vadkapitalizmus uralkodott.  A hatalmuktól és főleg a gyors profitszerzéstől megszédült tulajdonosok és az ő érdekeiket kiszolgáló szerkesztők gyakran lábbal tiporták az emberi méltóságot, a nemzeti és keresztény értékeket, nem vették figyelembe a fogyatékosok és kisebbségek jogait, nem voltak tekintettel a gyermekek védelmére. A sportújságban a Bundesligáról szóló tudósítások mellett - gyakran még harsányabb netűkkel - szexuális szolgáltatásokat hirdettek, vagy számos televízió hírműsorában tombolt a brutalitás.
Ezen a háttéren látszik, hogy mennyi pozitív előrelépést hozott a 2010 végén elfogadott médiatörvény. Így nagyon fontosnak tartjuk, hogy sokkal jobban előmozdítja a gyermekek és kiskorúak védelmét.  A korhatársávokat átalakítja, bevezeti a hat éven aluliaknak nem ajánlott kategóriát is. Az olyan műsorszám, amely alkalmas a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó eleme az erőszak, illetve a szexualitás közvetlen, naturális ábrázolása, csak késő éjszaka, tíztől hajnal ötig kerülhet adásba. Ugyanakkor a nyers pornográfiát és szélsőséges, illetve indokolatlan erőszak-ábrázolást teljesen száműzi a képernyőről.
Arról is rendelkezik az új törvény, hogy a közszolgálati tévék műsoridejének több mint felét magyar műsorok tegyék ki, a zenei rádiók adásában  pedig legalább negyedrészt magyar zeneszámok szóljanak. Kérdésesnek tartom azonban, hogy eredményes lehet-e egy ilyen kvóta-rendszer felállítása.

 

-  Milyen szempontból maradnak kérdéseid - esetleg aggodalmaid - a médiatörvényre tekintve?

- 2010 tavaszán a Fidesz-KDNP 2/3-os választási győzelmet aratott. Ezzel a rendkívül nagy társadalmi felhatalmazással számos olyan törvényt elfogadott a parlament, ami a korábban hatalmon levők vagy más csoportok érdekeit sérti. Ide sorolom a magánnyugdíj-pénztárakkal kapcsolatos vagy a multinacionális vállalatokat különadókkal sújtó törvényeket. Ismert az is, hogy szűkítették az alkotmánybíróság jogkörét, vagy hogy a kormányoldalról nem szavaztak ismét bizalmat Sólyom László köztársasági elnöknek, aki szerepét - alkotmányjogászi meggyőződésből - a mindenkori kormány mellett fékként fogta fel. Számomra rokonszenvesebb lett volna, ha a parlamenti többség és a kormány nem akar mindent erőből elérni, hanem képes gesztusokat is tenni. Például hogy az új médiatestületbe befogad ellenzéki pártokból is képviselőket, vagy hogy a médiahatóság elnökét nem a miniszterelnök nevezi ki és nem 9 évre.
Ami a konkrét bírálatokat illeti, ott némileg zavarban vagyok. Vártam és várom, hogy a fenntartásokat megfogalmazók - például Németországban - paragrafusokra hivatkoznak. Ezek nyomán magam is szívesen utána néznék annak, hogy milyen diktatórikus részei lehetnek a törvénynek. Ám a bírálatokban inkább csak általánosságokat látok. Idézik például a médiumok törvényben meghatározott feladatát: „hiteles, gyors, pontos tájékoztatás a helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, valamint a Magyar Köztársaság polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró eseményekről" - ám ezt általános és szubjektíven értelmezhető cikkelynek nevezik, ami szerintük a médiahatóság számára indokolatlanul is okot adhat iratbetekintésre vagy szerkesztőségek, médiumok megbüntetésére. Nyilván szerencsésebb lett volna olyan megfogalmazás, amelyik nem ad tápot a gyanakvásnak. Ugyanígy említhetem azt a részt, hogy kivételesen indokolt esetben az újságíró kötelezhető az informátor kiadására: a kritikusok szerint a jogszabály itt nem határozza meg, hogy mi számít kivételesen indokolt esetnek, így sor kerülhet visszaélésekre.
Meggyőződésem, hogy körültekintőbb szabályozással - adott esetben egy hosszabb és az ellenzéket és a szakma egészét jobban bevonó törvényalkotással - elkerülhetők lettek volna ezek a bizonytalanságok. Ám messze eltúlzottnak érzem azokat a véleményeket, amelyek a sajtószabadság végéről beszélnek, és valamiféle magyarországi diktatúráról vizionálnak. Azt pedig kifejezetten sértőnek tartom, hogy a magyar kormányt némely utalással gyakorlatilag fasisztoidnak nevezik.
Azt sem tartom kizártnak, hogy némelyek bírálónak csak ürügy volt a médiatörvény, valójában azonban gazdasági sérelmek, például a multinacionális vállaltokat érintő ágazati különadók terhe motiválta őket.

 

- Van-e következménye a médiatörvénynek az egyházi médiamunka számára?

- Ami az egyházi műsoroknak is fejlődési lehetőséget mutat: törekedni kell a halláskárosultak érdekében jeltolmácsolásra vagy feliratozásra. Ez egyházi műsorokban nem kötelező, de ajánlás és a hallássérültek missziója egy nemes cél. Ami még pozitívum egyházak szempontjából, a reklámok elhelyezésének szabályozása a műsoridőn belül, ugyanis vallási műsoron belül nem lehetséges.

 

- Lesz hivatalos reakció a MEE vagy a többi magyarországi egyházak (mint fontos társadalmi „intézmények") részéről, akár a parlament vagy a kormány felé, akár a magyar nyilvánosság felé?

- Hivatalos reakció sem az MEE, sem az egyházak részéről közösen nem várható. Azonban magánemberként jó szívvel elmondom én is a véleményemet, ahogyan azt korábban is szívesen tettem. Körülbelül két éve egy rádióműsorban politikai kérdésekről beszélgettünk. Ennek keretében azt mondtam, hogy várom már azt az időt, hogy egy konzervatív kormány kritikusa lehessek. E dupla fenekű mondattal jelezni kívántam, hogy nyolc év szerencsétlen szocialista kormányzás után kívánatosnak tartom a változásokat. Ugyanakkor arra is utalni kívántam, hogy az egyház nem kötheti magát egyetlen politikai párthoz, hanem a mindenkor hatalmon levőkkel kapcsolatban bátran kell bírálatot is megfogalmaznia. Talán ezt a kritikus szolidaritást szokták az egyház prófétai szolgálatának nevezni. A két évvel ezelőtti nyilatkozatomban megfogalmazott első tényező, a kormányváltás megvalósult. Nem szeretnék hűtlen lenni akkor mondatomhoz, így vallom, hogy számos kérdésben kritizálnunk kell a hatalmon levőket. Az igaztalan és túlzó támadásokkal szemben azonban meg kell védenem őket.

 

Németül - Auf Deutsch:

http://www.evangelikus.hu/aktuell/das-ungarische-mediengesetz-auf-dem-pruefstand-2013-bischof-dr.-fabiny-im-gespraech/

 

Forrás: www.evangelikus.hu