Veszprémi Református Egyházmegye

Kitekintés - vita a Református Egyház meghökkentő "egyszázalékos" kampányáról (origo.hu)

2011-03-19 08:09:59 / Rásky Miklós

Puskár Krisztián - origo.hu

 

Rendhagyó reklámfilmmel szólított fel az adó egy százalékának felajánlására a Református Egyház. A borús képi világú, fiatalokra optimalizált mobiltelefon-kampányt idéző negatív utópiát Gács Tamás fotós rendezte, és nem aratott osztatlan sikert az egyházközösségen belül. Sokaknak épp bátorsága miatt tetszik, többen azonban nem értik az üzenetét. Több csatorna visszautasította a sugárzást.

Az egyszázalékos reklámfilmről a Parókia Portálon megjelent vélemények az egyházi közösség megosztottságát tükrözik. Abban mindenki egyetért, hogy a film meglepő. A kampányfilm mellett szólók a kreativitást, a meghökkentés pozitív oldalát emelik ki, többek szerint azonban nehezen értelmezhető a film üzenete, és nem közvetít református értékeket, épp ezért pedig visszafelé is elsülhet. Szabó István püspök szerint az alkotás "minden szempontból tévedés", az APEH-ot hamis színben tünteti fel, de leginkább "senkit nem ösztönöz adója egy százalékának felajánlására". Kádár György esperes szerint viszont fontos, hogy a film "fél percben fontos mondanivalót közöl", és bár tisztában van vele, hogy a tradicionálisabb közönségnek nem feltétlenül tetszik majd, "a mai ember a rövid, frappáns, meghökkentő dolgokat fogadja el".



Pásztory Ádám, a Magyarországi Református Egyház kommunikációs igazgatója szerint az egyszázalékos kommunikációnak egyik eleme a figyelemfelkeltés. Hozzátette azonban, hogy a kampány internetes oldalán, a Facebook-on, illetve a mobilalkalmazásokban (az egyház egyszázalékos kampányának iPhone-ra, iPadre és androidos telefonra tölthető funkciója is van) "szavakkal és számokkal" mutatják be, hogy mire költik az felajánlásokat.

A kommunikációs igazgató az [origo] kérdésére elmondta, hogy a film elsősorban nem az egyház közelében élő embereket kívánja megszólítani, ami természetesen kommunikációs kockázatokat rejthet magában. Bár sokan APEH-ellenesnek értelmezték a kampányfilmet, szerinte az arról a kettősségről és ellentmondásról szól, hogy az egyszázalékos támogatás bizonyos szervezeteknek életbevágó, ugyanakkor az adminisztráció gyakran akadálya is a támogatásnak. Pásztory szerint a rontott felajánlásokkal is több millió forint esik ki. "A film az évente megismétlődő bürokratikus mizériáról szól, nem az APEH-ről" - hangsúlyozta.

Borús képi világ négymillióból

Az egyháztól kapott alapötlet megvalósítását Gács Tamás fényképészre bízták, a film negatív utópiája és képregényesen borús képi világa is az ő ötlete volt. Pásztory hozzátette, hogy művészi szabadságot biztosított az alkotóknak, és részese volt az alkotói munkának. A koncepciót és a megvalósítás menetét az egyházi elöljárókkal egyeztette.

Gács Tamás, a kampányfilm rendezője az [origo]-nak azt mondta, hogy csak az alaphelyzetet kapta, azon kívül szabad kezet kapott a forgatás során. Ellenpéldaként hozta fel a televíziós megrendeléseket, amelyek során többet fizetnek, ugyanakkor "több marketinges is szól bele" a munkába. "Jelképes összeget kaptunk az egyháztól, ugyanakkor mindannyian éreztük, hogy valami izgalmasat hozunk létre" - tette hozzá. A reklámfilm költségvetése mindössze 4 millió forint volt. Gács szerint a film inkább szól a társadalmi felelősségvállalásról, mint magáról a református értékekről. "A kampányból befolyó összeg karitatív tevékenységekre, nem pedig a templomok fenntartására megy" - mondta, majd hozzátette, hogy a film szándékosan nem a hagyományos református közönségnek készült, amelyet "már nem kell meggyőzni".
 
Nem minden csatorna sugározza

A Tilos Rádió Írás megmarad című műsorában Pásztory arról beszélt, hogy a film elsősorban tematikus csatornákon jelenik meg, bár a Református Egyház a National Geographyt, a Discovery Channelt és a Spektrumot szerepeltette a kiemelt sugárzási helyek között. Látható azonban csak a Spektrumon lesz, a másik két adó visszautasította a sugárzást arra való hivatkozással, hogy ha a Református Egyház egyszázalékos filmje megjelenik, akkor olyan egyházak is kérhetik a saját szpotjuk sugárzását, amelyek tanaival és elveivel a két tudományos csatorna nem ért egyet. A Spektrum mellett regionális csatornák, hírtelevíziók, illetve református régiók helyi televíziói mutatják be a kampányfilmet.

Az umbrella blogban további részleteket is olvashatunk a kisfilmről:

Lesétált a szokás ösvényéről a Magyar Református Egyház, amikor egy szokatlan koncepcióval állt elő 1%-os kampányában. Szakítottak azzal a hagyománnyal, amely a "Segíts, hogy segíthessünk" üzenettel összegezhető. Inkább engedtek a kreatív energiáknak, és készült egy szpot arról, a bürokrácia akadálypályáján is keresztül lehet jutni, ha az ember saját maga akar rendelkezni adójának 1 százalékáról.

"Eszembe jutott, hogy barátaimnak hogyan szoktam előadni saját stand-up számként azt, hogy mennyire kafkai utat kell bejárnia a civil akaratnak, ennek a nyomorult felajánlónak és szelvényének, amíg odaér a pecsét alá. Felajánlási nyilatkozat, boríték, ragasztáson átnyúlva stb." - mondta Pásztory Ádám, a zsinati hivatal kommunikációs igazgatója. A nagy pillanat csak ezután jött el, mivel az egyházi vezetés is rábólintott a szokatlan elképzelésre.

Pásztoryék a Filmreaktort, Garas Klári cégét keresték meg az ötlettel. A kreatív koncepció végül az lett, mi lenne, ha teremtenének egy grandiózus, a papíralapú bürokrácia aranykorát megidéző világot, amelyben az adóbevallás útját követheti a néző addig, amíg az adóhivatalban végül rákerül a pecsét.

A helyszínt Budafokon találta meg a rendező, Gács Tamás (Umbrella) által vezetett stáb, az egykori hőerőműben. Itt miden adott volt, így végül a forgatás mindössze egy napot vett igénybe. Ehhez hozzájárult persze az is, hogy a kis költségvetés miatt csak 1 jelenetet világítottak be, minden más természetes fénynél készült.

A műemlékvédelem alatt álló hőerőmű mesés az óriási kéményével, az irányítópult üvegkupolájával, ráadásul sokat dobott rajta az utómunka is: a festett háttérben többek között a bukaresti panoráma, illetve a moszkvai Lomonoszov egyetem látható. A szpot zenéjét Zságer Balázs (Zagar) szerezte.

Az adózó megformálása Ötvös Andrásnak jutott, aki remekül hozza a pufók képű, pohártejen nevelkedett, tudatos adózó figuráját. Az egész filmet mindössze 8 statisztával vették fel, így minden arcra jutott egy saját jelenet, hogy aztán a tömegjelenetekben élhesse ki magát a német expresszionizmus vagy daftpunkizmus vagy akármizmus: az arctalan bürokrácia.

Fontos megjegyezni, hogy a filmben megjelenik az az embertípus is, akit kicsinált a rendszer: a borzas őrült maga a rendező Gács Tamás, aki szerint elripacskodta a szerepét, szerintünk azonban a benyugtatózott őrültnél mindig viccesebb a túlmozgásos idegbeteg, így az alakítást nem pontoznánk le, és ad valami távol-keleti bájat is az egésznek. Annál is inkább mert a jelenet másik erőssége a Totalcarból is ismert elmegyógyintézeti mentőautó, ami egy hotrod Bogár.

"Az 1%-os kampány arról szól, hogy megmutatjuk, az egyház nem egy rezervátumban, elefántcsonttoronyban él" - mondta még el Pásztory, és kitért arra is, a film csak ennyi része a megújuló református kommunikációnak: a reformatus.hu oldalon infografikán mutatják be, milyen társadalmi területeken költötték el a befolyó 1%-ot, de készült Facebook oldal is, illetve betörnek a mobil platformra: iPhone-ra, iPadre és Androidra is fejlesztik a reformatus.hu-t.

Innen is látszik, hogy van, amikor az állam igenis sokat tesz hozzá a magyar filmművészethez: az 1%-os reklámszpotok régóta a magyar reklámfilmek zászlóshajói, hiszen itt nem köt a brand, az egyetlen szempont az, hogy hatásos film készüljön az egyszázalékok és a NAV (a volt APEH) versenyében.

KREDIT:

Rendező: Gács Tamás
Operatőr: Lukács Dávid
Gyártó: Filmreaktor
Utómunka: Umbrella
Megrendelő: Magyar Református Egyház