Mezőföldi Református Egyházmegye

Életútkísérés református módra - Interjú Siteri Erika gyógypedagógussal a Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Református EGYMI) vezetőjével

2023-12-19 16:07:24 / Imre Enikő

Már a korai fejlesztésben kapcsolatot tudunk létesíteni az ellátást igénylő gyermekekkel és családokkal, majd a kisgyermek a speciális óvodánk ellátottja lesz, aztán a speciális iskolánk foglalkozik vele, így hosszú úton tudjuk őket végigkísérni. Az állami ellátókban ez nem teljesen így van - mondja Siteri Erika gyógypedagógus, a Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Református EGYMI) nyáron kinevezett vezetője.

A teljes beszélgetés a tovább mögött olvasható.


Júliusban vette át a Református EGYMI vezetését, előtte a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Móri Tagintézményét igazgatta közel tíz éven keresztül. Sikerült megérkezni?

Igen, megismerkedtem a tagintézményekkel, a vezetőkkel, a különböző intézményegységeinkkel, ahova csak lehetett, ellátogattam. Persze nem tudtam minden kollégával személyesen találkozni, hiszen ez hatalmas intézmény, több mint hatszázötven munkatárs dolgozik a Református EGYMI kötelékében. Több tanévnyitóra személyes meghívást kaptam, de idő hiányában nem vehettem részt mindegyiken.

 

Lát-e különbséget a Református EGYMI és a nem egyházi fenntartású egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények működése között?

Az első és legfontosabb különbség, hogy a Református EGYMI elsősorban református fenntartású intézményekben biztosítja az ellátást, emellett speciális intézményeink, óvodáink, iskoláink vannak, valamint utazó gyógypedagógusokból álló hálózatunk. Ezek az ellátási formák jelentősen különböznek az állami gyakorlattól, ott a pedagógiai szakszolgálat mellett nincs más együttesen megvalósítandó tevékenység, ezért a Református EGYMI sokkal összetettebb feladat gyógypedagógiai szempontból is.

Siteri Erika F. Sebestyén László

Fotó: Sebestyén László

Mire gondol?

Már a korai fejlesztés során kapcsolatot tudunk létesíteni az ellátást igénylő gyermekekkel és családokkal, majd a kisgyermek a speciális óvodánk ellátottja lesz, aztán a speciális iskolánk foglalkozik vele, így hosszú úton tudjuk őket végigkísérni. Mi, megfelelve a református stratégiának, intézményből intézménybe tudjuk átadni a gyermekeket anélkül, hogy kiesnének, kiszorulnának az ellátási körből. Ebből a szempontból az állami ellátás széttagoltabb.

 

Siteri Erika 1993-ban szerezte általános iskolai és gyülekezeti hitoktatói végzettségét Budapesten. 1996-ban logopédiai tanár-pszichopedagógia szakos terapeutaként végzett a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán. Tíz évvel később szakvizsgázott, majd 2016-ban okleveles gyógypedagógusként kapott diplomát az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán, gyógypedagógiai terápia szakirányon. 2019-ben ugyanitt szülő-csecsemő/kisgyermek konzulensi végzettséget, 2023-ban pedig a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának Mentálhigiéné Intézetében interdiszciplináris családtudományi mesterszakon szerzett családtudós diplomát. A Móri Református Egyházközség aktív gyülekezeti tagja.

 

Hogyan kerülhetnek kapcsolatba óvodáink, iskoláink önökkel?

Amikor egy református intézmény úgy dönt, hogy vállalja a foglalkozást a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási problémákkal küzdő gyermekekkel, ezzel együtt jár a speciális ellátásuk, terápiájuk, rehabilitációjuk biztosítása. Ebben nyújt díjmentes segítséget a Református EGYMI. Éppen ezért ösztönözzük a református nevelési, oktatási intézményeket, hogy vállalják a sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív nevelését, mi pedig foglalkozunk speciális igényeikkel, illetve azokkal a területekkel, amelyeken úgy érzik, hogy támogatásra, segítségre szorulnak.

 

Tervez-e változtatásokat a Református EGYMI működésében, lát-e olyan területet, amely több figyelmet igényelne?

A fenntartóval egyeztetve közép- és hosszú távú változtatásokat tervezünk: szeretnénk nyitni a szakképzés felé, pontosan azért, hogy célzottabb legyen ez az életútkísérés, a csecsemőkortól akár a szakmaképes korig. Ez a terület még nincs annyira kimunkálva a mi intézményünkben, mert a speciális iskoláink az általános iskolai tanulmányok befejezésével véget érnek, itt szeretnénk új kapukat kinyitni. Emellett keressük a jó példákat az ágazatok közötti együttműködésre, például a Magyar Református Szeretetszolgálattal, a nevelőszülői hálózattal, a gyermek- és lakóotthonokkal. Célunk, hogy erősítsük a gyógypedagógiai támogatottságot a református egyházon belül. Emellett vannak regionális különbségek is az intézményi hálózatban, amelyeken célszerű lenne változtatni.

 

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!