Veszprémi Református Egyházmegye

Hétkezdő meditáció 2012. november 12-én, hétfőn reggelre - (Veszprémi Kórház, Belgyógyászati Centrum)

2012-11-12 14:46:00 / Rásky Miklós

Írta és beküldte: Nagy Lajos kórház lelkipásztor

 

Olvasandó: Zsoltárok 56:9-12

 

Te számon tartod bolyongásomat. Gyűjtsd könnyeimet tömlődbe, legyenek benne könyvedben! Meghátrálnak majd ellenségeim, amikor hozzád kiáltok. Ebből tudom meg, hogy Isten velem van. Istenben, akinek igéjét dicsérem, az Úrban, akinek igéjét dicsérem, Istenben bízom, nem félek, ember mit árthat nekem?!

 

Negyedik alkalommal keressük az üzenetet a gazdag tartalmú 56. zsoltár versei alapján. Csupán emlékeztetőül: abból indultunk ki, hogy 20 nappal ezelőtti munkahét kezdő meditációnkban érintőlegesen megemlékeztünk az 1956-os magyar forradalom 56. évfordulójáról - némi tudatossággal - épp az 56. zsoltár bevezető versei alapján. Aztán itt ragadtunk e zsoltár szellemi vonzásában, lépésről lépésre mind jobban elmélyedve a zsoltáros, Dávid király gondolatmenetének vizsgálatában. Valószínűleg azért, mert látható, nem feltétlenül kizárólag archaikus gondolatok ezek, hanem nagyon is modern problémákat érintenek.

A mai szakasz első ténymegállapítása így hangzik: „Te számon tartod bolyongásomat..." Azt jelenti ez, hogy Dávid rájött, mert megtapasztalta, hogy nem a falaknak beszél, amikor imádkozik. Nem falra hányt borsó, amit panaszkodik, fohászkodik, hanem meghallgatásra talál. Akit számon tartanak, az mindenképp fontos annak a részéről, aki számon tartja a hozzá fordulót.

Egyszer régen - már évtizede is van - egy ötven körüli férfi szabályszerűen úgy esett be hozzám a földszinti irodámba.   A  rendelőintézeti  pszichiátriai   gondozóból  jött.

 

Elmondása szerint a pszichiáter meg se hallgatta, hanem azt mondta, mit kezdjek én magával, amikor nekem meg most halt meg az édesanyám, az én bánatom nagyobb, mint a magáé. Aztán felírták a gyógyszerét és ennyi volt a gondozás. Valakitől azt hallottam, hogy maga meghallgat - mondta, szinte majdnem könyörgőn. Aztán feltört belőle a panasz, mint egy lávafolyam. Megköszönte, hogy meghallgattam és később még jó párszor eljött s olyankor mindig megnyugodott.

Dávid lelkigondozója a meghallgatás tudományából már jelesre vizsgázott eddig. Ezért a bizalom Dávid részéről: „Te számon tartod bolyongásomat..." Te - tehát. És nem más. Illetve más nem!

Majd Dávid még tovább is fokozza lelkigondozója méltatását, autoritásának és szakavatottságának minősítését, azzal, hogy még mélyebb húrokat pendít meg, kérésével kifejezve iránta a legteljesebb bizalmát: „...Gyűjtsd könnyeimet tömlődbe, legyenek benne könyvedben!" A tömlőbe gyűjtött könnyek, illetve azok könyvbe írásának szemléletes képe arról beszél, hogy Isten figyelmét nem kerüli el semmi, ami övéinek fájdalmat okoz. A sorsok és a könnyek könyvbe írása jellegzetesen bensőséges bibliai kép. Dávid másik zsoltárában is használja e képet így: „...Könyvedbe ezek mind be voltak írva..." (Zsoltárok 139:16) A könnyek  Édesatya általi számon tartásának gondolata egyenesen üdvígéret súlyú és jelentőségű jellé magasztosul Izrael viharos történelmében is. Ezékiás király a próféta közvetítésében kapja a kijelentést az Úrtól: „...Hallottam imádságodat, láttam könnyeidet..." (Ésaiás 38:5)

Szóval a könnyek és a sorsok számon tartása az isteni empátia része. Kérdés: tudunk-e tanulni tőle? Tanulni a mai modern pszichoterápia és kommunikáció tudománya által is hangsúlyosnak    tartott   stratégiai és   módszertani   elemeket: empátiát, a másik sorsába való beleérzést, identifikációt, a másik gondjaival való azonosulást és természetesen a helyes  interperszonális kommuikáció nagy fontosságú további elemeit. De legfőképpen és alapvetően: tudunk-e a hallgatás, a meghallgatás tudományával szolgálni?

Dr. Gyökössy Endre lelkész-pszichiáter egyik tanulmány-kötetében azt írja: Egy hosszúra nyúlt lelkigondozás után az előszobában felsegítette a távozó kabátját. Az kedvesen ránézett s azt mondta: Köszönöm szépen, hogy ilyen jót beszélgethettünk. Mire a professzor úr magában: De 'iszen alig szólaltam meg, végig ő beszélt... Hát ez az. Ez a hallgatás művészete. Ami ráadásul még célravezető is, azaz: általa gyógyul a lélek.

Csakúgy, mint a Dávid király és Isten közti különleges kommunikációval. Ez a minta. A zsoltár. Mert az eredményt már így fogalmazza meg a zsoltáros: „Meghátrálnak majd ellenségeim, amikor hozzád kiáltok. Ebből tudom meg, hogy Isten velem van." Ilyen egyszerű lenne? Igen. Ezen a professzionális színvonalon igen. Majd itt is felcsendül - ezúttal még nyomatékosabban - az előző versekből már ismert coda: „Istenben, akinek igéjét dicsérem, az Úrban, akinek igéjét dicsérem, Istenben bízom, nem félek, ember mit árthat nekem?!" Ez a fejlemény a XVIII-XIX. századi hitvalló énekköltő ajkán így nyer gyakorlati megfogalmazást:  Ha szívemet bánat járja, / Szemem keserűség árja: Előtted való zokogásom; / Titkon ajtómat behajtva És magánosan sóhajtva / Akkor is édes újulásom, Mert minden könnyűvel, jajjal / Könnyebbül sorsom egy bajjal." (Református Énekeskönyv, 480. dicséret 3.)

Úgylegyen! Soli Deo Gloria!

Nagy Lajos kórházi lelkész