12 kereszt

Márton Gergely, 2024-04-23 07:32:03

Az élő Ige évéhez csatlakozva nyílt meg április 17-én Szóládon Farkas Attila „12 kereszt” című kiállítása. A hagyományos megjelenítéstől a posztmodernig hozza elénk a művész alkotásain keresztül jelen korunk kérdéseit. A tárlat elgondolkodtat, párbeszédre inspirál. Megnyitó beszédében Steinbach József püspök kiemelte, hogy a kereszt teológiája és az élő Ige tematikus éve között fontos kapcsolat van: A Megváltó Jézus Krisztus.

Kereszt. Vízszintes és függőleges vonalak egy adott pontban metszik egymást. A keresztyén ember számára ez a geometriai forma evangéliumi jelentéstartalommal bír. Az a pont, ahol összeér a vízszintes és a függőleges: maga Jézus Krisztus. A kereszt utal a megváltásra, a golgotai keresztre, ahol Isten fia magára vette bűneinket, de a nagypénteki eseményt a húsvét, a feltámadás örömhírének függvényébe helyezi. Nem a vég, hanem a kezdet jelképe.

Farkas Attila szobrászművész kiállításán ez a Krisztusra mutató jelkép inspirál gondolkodásra, elmélyülésre, beszélgetésre. Szobrok, festmények, fényképek, installációk. A rendhagyó tárlat a művész gyülekezetében, Szóládon mutatkozott be április 17-én.

A gyülekezeti házban berendezett kiállítás megnyitóján Hajdú Zoltán Levente lelkipásztor, a Magyarországi Református Egyház Missziói Szolgálatának főigazgatója köszöntötte a vendégeket. „A kiállítás megalkotására az elhívást, a megbízást, nem mellesleg a művészi képességet a Mindenható Istentől kapta Farkas Attila testvérünk. Köszönjük Istennek, hogy erre őt elhívta, Attilának pedig, hogy hittel és reménységgel felvállalta ezt az elhívást” – mondta. Az élő Ige évéhez kapcsolódó interaktív kiállítás szóládi ősbemutatója után országos vándorútra indul, hogy minél többen találkozhassanak általa is a megváltó Krisztussal.

A 12 kereszt című vándorkiállítást Steinbach József püspök nyitotta meg.
„Elvégeztetett!” (Jn 19,30) Ez a szó mutat rá a kereszt teológiájára. Mi bűnösök vagyunk, Isten kegyelme nélkül nem tudunk eleget tenni dolgainknak. Isten azonban Jézus Krisztusban mindenért tökéletesen eleget tett. A kereszt megnyugvást ad számunkra: „Uram, Te mindent kipótoltál, kifizetted, amit mi nem tudunk kifizetni, meggyógyítottad minden nyomorúságunkat, Te vagy az, aki a golgotai kereszten a halál áthatolhatatlan hegyén alagutat nyitottál. Bűnbocsánatunk, új és örök életünk van.”

Ebből fakad a kereszt áldása, mert nagypéntek után húsvét következett, Krisztus feltámadása ráütötte a pecsétet arra, hogy valóban minden elvégeztetett, minden rendben van. Ezért nagypéntek mindig a húsvét összefüggésében szemlélhető: Krisztus feltámadt, legyőzött minden ellenséget.
A 12 kereszt üzenete az élő Ige évéhez kapcsolódik. A püspök kiemelte, hogy a Biblia igéje akkor élő, ha az értünk meghalt és feltámadott Jézus Krisztusra mutat. Steinbach József megköszönte a művésznek, hogy számunkra, reformátusok számára is „rehabilitálja” a keresztet, amely egyetemes keresztyén jelkép. „Egy református ember is hittel, reménnyel tekinthet a keresztre” – mondta hozzátéve, hogy Farkas Attila a kereszt ábrázolásával a felekezetek közötti hidat is építi. Megnyitójában kiemelt néhányat a bemutatott ábrázolások közül. Méltatta a hívő, teológiai tudással bíró művész gondolatmenetét, koncepcióját, az ábrázolást, ami a hagyományostól egészen a posztmodern megjelenésig vezet. Az alkotások kinyitják az elmét és a szívet, több megoldást is felvetve: „12 kereszt, 12 megközelítés, 12 téma, 12 kérdés és 12 megoldás, ami valójában Jézus Krisztus, aki a megoldás, a válasz mindenre”.

Az Ige inspirálta a kiállítást. Farkas Attilát a szóládi gyülekezet tagjaként Hajdú Zoltán Levente apostolokról szóló egyik igehirdetése érintette meg, ott fogalmazódott meg benne a tárlat koncepciója. Úgy fogalmazott, hogy keresztyén létezésünknek a szánhatóságaival valamint aktuális kérdésekről akart alkotni: faragni, festeni, kiáltani és néhol csak suttogni. 12 témát jelenített meg, bennük 35 féle utazást és ugyanannyi várakozást és a reményteli megérkezést.

A megnyitón a művész tárlatvezetést is tartott elmondva eredeti gondolatait a művekről, de fontosnak tartja, hogy mindenki a saját értelmezését találja meg, mindenkinek szabadon van lehetősége a megfejtésre. Elképzelése az volt, hogy párbeszédet indítson az egységes, felekezeteken átívelő keresztyén mivoltunk fontosságáról. Állítások helyett kérdéseket fogalmazott meg, nem tizenkét konkrét kereszttel fog találkozni a látogató, hanem tizenkétféle megjelenítéssel, amelyek mindegyike egy-egy témát nyithat meg előttük.

A közösség keresztje, a szeretet keresztje, a szentírás keresztje, a tudomány és a hit keresztje, az ajtó, bor és kenyér, a lepel… Csak néhány a tizenkettőből. Fa, kő, fém, textil, papír. Különböző anyagok, különböző technikai megoldások. Van, amelyik egyszerűségével szólít meg, a másik pedig inspiráló gondolatiságával. Vannak technikailag lenyűgözők. Ilyen a feszített integritás keresztje, ahol a vízszintes síknak nincs felfüggesztési pontja, két huzal feszítése tartja a helyén. Értelmezhetjük úgy, hogy Krisztus magával vitte a keresztre mindazt, ami feszíti a létünket, hogy nekünk már ne a feszültség egyensúlyában kelljen élnünk.

Izgalmas a kereszt posztmodern megjelenítése is. A mesterséges intelligencia által előállított kereszt egy akvárium aljáról tekint fel. A víz, az élet vize, jelképezi, hogy csak az élet szűrőjén érdemes értelmezni a modernitást.

Tizenkét installáció a keresztről. Tizenegy mű, ami előtt megállhat a látogató, ami szól hozzá, ami Krisztusra mutat. A tizenkettedik kereszt pedig… legyen meglepetés. Derüljön ez is ki minél több látogató számára.


Vélemények, hozzászólások

A hírhez még nem érkezett hozzászólás. Hozzászólok.

2024. May 03., Friday,
Tímea , Irma napja van.

Látogatóink száma a mai napon: 7076
Összesen 2009. június 2. óta : 40386271